1134 keer bekeken

Het Eifelaquaduct

• zondag 23 mei 2010 @ 19:32
    reactie op (#2) Calamandja

Het betreft een complex van vooral eenvoudige kanaaltjes en tunneltjes. Er hebben wel echt 'bruggen' tussengezeten, maar die bestaan natuurlijk niet meer. Overigens: bij Nijmegen zijn ook de resten gevonden van een aquaduct. Dat was echter ook gewoon een kanaaltje en geen spannend bouwwerk

• vrijdag 21 mei 2010 @ 22:38

Inderdaad een fenomeen, ik zou de grootste in Zuid Frankrijk situeren en zeker niet ergens in de Eifel.

• dinsdag 18 mei 2010 @ 09:13

300px-Karte_eifelwasserleitung.png

Tijdens mijn recente tripje naar de Eifel, trof ik overal bruine toeristische bordjes aan, die de weg wezen naar restanten van een groot romeins aquaduct. Ik kon het mijn familie niet aandoen om dergelijke oude stenen van dichtbij te gaan bekijken, maar vanwege al die bordjes kreeg ik wel een goede indruk van de schaal van deze waterleiding. Thuis deed ik natuurlijk een online onderzoekje en kwam meteen uit bij een keurige wikipagina. Die ga ik hier natuurlijk niet overtypen. Dus lees zelf maar. Men spreekt van het grootste romeinse bouwwerk boven de Alpen. Dat klinkt natuurlijk altijd lekker: http://de.wikipedia.org/wiki/Eifelwasserleitung