1052 keer bekeken

Lag Troje wel in....Troje?

• vrijdag 10 september 2010 @ 14:47
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Het is van alle tijden dat de plaats waar Troja lag aangevochten wordt. Ik ben twee maal op de site geweest en heb daar heel wat tijd doorgebracht. Uit de restanten blijkt m.i. heel duidelijk dat hier een grote stad gelegen moet hebben. Neem dan ook in aanmerking dat de zeespiegel heel anders lag dan nu, dan is toch duidelijk dat de restanten -helaas voor een deel slecht bewaard en voor een ander deel nog niet opgegraven- die tot op de dag van vandaag gelden als de plek waar Troja lag toch de meest aannemelijke en logische is.  Andreas .

• zaterdag 06 februari 2010 @ 21:50
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Dat is ook een boeiende en vage geschiedenis. Je zou eens moeten kijken of je aan Op zoek naar de Trojaanse oorlog van Michael Wood kan komen. Het boek is nog wel te vinden. Maar de tv serie is moeilijker. Maar die is echt heel boeiend en uiteraard komen deze onderwerpen daar ook in voor.

Klik hier om naar de website te gaan
  • vrijdag 05 februari 2010 @ 13:42
    reactie op (#2) Marjoke

Ik realiseer me dat dat 'gedoe' op de loer ligt. als je het programma kijkt (kan dus ook online) beleef je het als een archeologische detective en moet je natuurlijk zelf je mening bepalen. Ik vind het gewoon een leuke en spannende theorie.  Op dezelfde site vind je bijvoorbeeld ook een verhaal over de 'zeevolkeren'. Die geschiedenis vind ik pas echt intrigerend. Men weet dat er rond 1200 v. Chr. volksverhuizingen plaatsvonden met een geweldadig karakter. Ondanks dat er diverse bronnen (Egyptisch, Assyrisch) erover schreven, bleef de naamgeving beperkt tot 'volkeren van de zee'  en niets concreter. De huidige theorie is dat het een soort domino-effect is geweest vanwege Dorische (griekse) stammen die de Myceense volkeren uit Griekenland hebben verjaagd, waardoor deze op zoek moesten naar nieuwe woongebieden. Wat ik me dan wel afvraag: die Myceense grieken dreven al overal handel. Als ze dan ineens gaan verhuizen of veroveren, dan komen ze toch niet anoniem in de verhalen terecht? Enfin, altijd wat te beleven...

• vrijdag 05 februari 2010 @ 11:30
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Klinkt heel erg als die ene professor die roept in de woestijn dat Karel de Grote nooit in Nederland geweest kan zijn, omdat het onder water stond. En die zoon van de professor die de theorieën van zijn vader te vuur en te zwaard verdedigd.

Klik hier om naar de website te gaan
  • vrijdag 05 februari 2010 @ 11:06

Al eerder hebben we volgens mij gesproken over de mooie docu's van de Duitse ZDF, veelal onder de titel Terra-X. Men weet het altijd erg smeuig te brengen, maar daardoor wordt ook een breed publiek aangesproken. Vorige week een 'vette' docu gezien over de oorsprong van de Troje-legende, met als belangrijkste vraag/stelling: Troje lag niet op de plek die nu als zodanig wordt genoemd. Het zou gaan om een andere stad, aan de zuidturkse kust, dichterbij Syrie. Ik ga het hier allemaal niet uit de doeken doen, want je kunt het programma helemaal nakijken op onderstaande website. Een fantastisch multimediale site overigens, met nog veel meer smulwerk. Laat de regenachtige weekenden maar komen....

http://terra-x.zdf.de/ZDFde/inhalt/12/0,1872,1021580,00.html?dr=1