1281 keer bekeken

daar is het Thebeisch Legioen weer...

• zondag 31 januari 2010 @ 16:03
    reactie op (#4) Calamandja

Ik sidder op mijn grondvesten! Vanzelfsprekend ging het mij vooral om het archeologisch 'nieuwsfeit' rond de cella memoriae. Elke keer als ik in die materie duik, blijkt het relatief nabije Rijnland een belangrijke christelijke hotspot.

• zondag 31 januari 2010 @ 14:17
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Ah ja, inderdaad, herinner me andere discussies; citymarketing via fictieve heiligen... maar....
    Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Want om uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting. Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, Die ons heeft lief gehad. Romeinen 8:35-37.

Fictief?, jij grooten godschlasteraar, kijk hier even naar deze documenten over de "Historie der martelaren" (over het vroege christendom, tijdperk van je interesse) en kom terug op het juiste en ware pad, mijn geëerd beste clublid broeder (Sint?)-Bernardus:

www.theologienet.nl/documenten/Haemstedius_Martelaren1.pdf
    www.theologienet.nl/documenten/Haamstede-MARTELAREN%20II%20Romeinse%20rijk.rtf

www.iclnet.org/pub/resources/text/nederlandse/haemstedius-martelaren.htm

• zaterdag 30 januari 2010 @ 12:13
    reactie op (#2) Calamandja

maar allee he, het zijn fictieve heiligen...

• vrijdag 29 januari 2010 @ 23:15
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Een cella memoriae, weer iets bijgeleerd. Via Google opgezocht wat dit latijn betekent: een herdenkingskapel. EN ja, inderdaad, Maastricht , en vele andere steden zijn blijkbaar zo opgestart. Dat is al één enigma opgelost.

En dan het Thebeisch leger. Dat blijkt een Thebeisch regimment van Syrië te zijn. EN inderdaad die heiligen zijn er ook, ik vond effentjes twee dikken pdf docs, gelinkt aan thebeisch. Nu begrijpen we reeds de woorden, nu nog de inhoud. Ons schuld, we zitten liever in de sofa voor de haard, ipv europa rond te hossen.

• vrijdag 29 januari 2010 @ 15:19

Al eerder kwam de legende van het thebeisch legioen hier ter sprake. Nu ik een weekendje naar Bonn voorbereid, stuit ik op de romaanse muensterkerk van deze stad, die gewijd is...je raadt het al.... aan 2 leden van dit fictieve christelijke romeinse legerdeel: Cassius en Florentius.

Op de website van de kerk wordt e.e.a. natuurlijk vrij tradioneel uit de doeken gedaan, maar er is daar toch iets objectief bijzonders aan de hand. In 1928 werd onder de dom namelijk een 'cella memoriae' gevonden, die waarschijnlijk een eerste christelijke cultusplaats was en later uitgroeide tot een kerkje. Een dergelijke geschiedenis wordt ook vermoed voor de Servaas in Maastricht en de basiliek van Tongeren.

cella%20(4)_small.JPG

Vanzelfsprekend is in de dikke mist van de 5/6de eeuw de legende van het Thebeisch leger bedacht om zonder problemen een nieuw blik heiligen te kunnen opentrekken. En in Bonn maakten ze het nog iets bonter. Want wie vond de gebeenten van Cassius en Florentius? Natuurlijk.... Keizerin Helena. De moeder van Constantijn de Grote, die vaak als een 'nieuwe Maria' werd gezien. Eigenlijk maakt de legendevorming het natuurlijk alleen maar spannender. Want een stapel stenen was blijkbaar niet 'heilig genoeg' voor de wankelmoedige eerste christenen. De verhalen waren echt nodig om het volk over de streep te krijgen.

Voor nadere info: http://www.bonner-muenster.de/wertvoll.htm