3571 keer bekeken

Macedonie en Alexander de Grote

• dinsdag 28 juni 2011 @ 08:26
    reactie op (#6) Calamandja

Ik denk dat jullie ook niet zo'n alles bepalend persoon in de geschiedenis hebben gehad. Als Willem er niet was geweest en zich zo had ingezet in de strijd tegen Spanje én daar ook zijn leven nog voor had gegeven, was Nederland niet ontstaan. Dan was de opstand waarschijnlijk als een nachtkaars uit gegaan.of als een veenbrand blijven smeulen, zonder echt resultaat. Misschien was er een andere leider opgestaan. Dat weet je niet, maar Willem heeft het wel opgepakt. Overigens was zijn graf aanvankelijk zeer eenvoudig. Pas tijdens het 12 jarige bestand, toen de Nederlanden even rust kregen en de tijd hadden om terug te kijken wat voor rol hij gespeeld had, kwam er een praalgraf.

Ook wel begrijpelijk, want een jonge staat had toch een centraal iemand nodig waar de bevolking zich op kon focussen. Er was geen koning of graaf meer, dus een centraal punt was er niet meer. En de feitelijke machthebbers, de Staten Generaal was nou ook niet bepaald spaakmakend om daar voor te dienen. Van af dat moment hebben de Oranjes deze rol gehad in Nederland. ls het (te) goed ging was waren ze minder nodig, maar als het slecht ging werd er heel hard om ze geroepen. 1672, 1740, 1813 en niet te vergeten 1940/45.

Gewijzigd op 2011-06-29 07:48:05
    Klik hier om naar de website te gaan
  • maandag 27 juni 2011 @ 22:18
    reactie op (#5) bernard-de-clairvaux

Het viel mij in Delft toch op dat jullie toch een groot respect hebben voor die Nassau. In een kerk nog wel. Een echte vrijheidsstrijder, op tijd gesneuveld met bewaring van kogelgaten. Ik denk dat die beelden in Vlaanderen een historisch gegeven zijn. Vraag aan de passanten wij er staat en ik denk dat amper een derde iets zinnigs kan antwoorden. 

Maar jullie hebben jullie helden van op zee. Ik was in volle bewondering van de slepers toen ik het boek Hollands Glorie las.

191.jpg

• zondag 26 juni 2011 @ 17:19
    reactie op (#4) Calamandja

Het interessante feit is, dat de Vlamingen het nooit een bal interesseerde wie hun baas was, zolang hun welvaart maar gegarandeerd was. Dat blijkt in ieder geval uit het boek 'Metropolen aan de Noordzee'. Pas als de belastingen te hoog opliepen, kwamen ze in opstand. Om vervolgens wel weer snel tot compromissen te komen. De handel mocht er niet teveel onder leiden. Eigenlijk een beetje het 'hollandse' model. Een sprongetje naar de 19de eeuw: in België staan veel  meer 'stoere' standbeelden van historische helden dan in Nederland. De reden is simpel: er moest een identiteit worden gecreëerd en bevestigd. Met Eyk, Rubens etc. heb je dan echt wel een aardig pakket te pakken. Het waren in ieder geval grote historische figuren die binnen de landsgrenzen van België hebben geacteerd. Dat is toch wat anders dan het Macedonische voorbeeld. Om het zo objectief mogelijk te houden: In Nederland is er natuurlijk ook veel gemythologiseerd over heldhaftige momenten in onze geschiedenis. Toen ik op de lagere school leerde over Egmont en Hoorne, werd er echt niet bij verteld dat zij Zuid-Nederlandse, dus Belgische edelen waren. Ze hadden ook wat bezittingen in de Noordelijke Nederlanden en werden dus geannexeerd als nationale helden. In de 19de eeuw werden ook Piet Hein en Jan Pietersz. Coen tot nationale helden verheven. Intussen zien we hen als typische koloniale piraten. Misschien weer iets te politiek correct. Zo schommelt het beeld tussen trots en realisme. En dat is ook de beste benadering van de geschiedenis. Het annexeren van een historische held van je buren, is in dat kader moderne struikroverij. Maarja, dat is een nationale hobby op de Balkan.

• zondag 26 juni 2011 @ 14:14
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Daar kan je je toch niet aan optrekken en een nationale trots opbouwen. Aan Ambiorix, Godfried van Bouillon, Jan Breydel en Pieter de Coninck, Artevelde, Jan van Eyck en consoorten, Rubens.... wel. Tiens, valt me op dat we niet zoveel grote strijders hadden onder de belgen, hoewel we wel de dappersten waren volgens Caesar (of is ons dat ook voorgelogen geweest op school tot grote eer en glorie van de Vaderlandsche Geschiedenis.

geschiedenis_belgie_revolutie_1.jpg

• zondag 26 juni 2011 @ 10:45
    reactie op (#2) Calamandja

Grappig dat je dit gevalletje nation building vergelijkt met de 'case' België uit de 19de eeuw. Dit illustreert meteen hoe gedateerd zo'n exercitie eigenlijk is. Overigens dateert ook de term Salade Macedoine uit de 19de eeuw. West-Europa snapte toen al niks van het rommeltje op de Balkan en noemde de salade naar dit allegaartje. De ideale vlag voor de republiek Macedonië is dus... een schotel gemengde groente.

Macedoine.jpg

• zondag 26 juni 2011 @ 00:17
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Gevaarlijk die zoektocht naar een identiteit. En als je nu eens niets anders vindt dan die Alexander. Nationbuilding heet dat dan, en hebben we het niet allemaal gedaan? Ik bedoel daarmee, bij de creatie van België werd ook één en ander uitgevonden om wat nationaal gevoel op te kloppen. Dit land zoekt zijn roots, iets of iemand om zich aan op te trekken, om fierheid te creëren; ook hun airport noemt Alexander the Great Airport. Moeten we ze dan op de vingers kijken?

En Griekenland heeft al zoveel helden, kunnen ze er niet eentje missen?

Het is echt een reusachtig beeld:

24iht-macedonia-a-popup.jpg

• zaterdag 25 juni 2011 @ 22:32

Wat een verhaal: een megastandbeeld van Alexander de Grote in het Macedonische Skopje. De ex-Joegoslavische republiek heeft geografisch en etnisch niets te maken met het Macedonië van 300 voor Christus. Sinds de jaren '90 is hierover gedoe. In de ogen van Griekenland parasiteert het nieuwe buurland op de Griekse geschiedenis en daar hebben ze natuurlijk wel een punt. Google op 'macedonian question' en je hebt voor een avond leesvoer. Het is wel weer een smeuig voorbeeld van het misbruik van de geschiedenis voor oneigenlijke, zoniet oneerlijke doeleinden.

Gewijzigd op 2011-06-25 22:33:01