1257 keer bekeken

mezelf voorstellen

• zondag 24 april 2011 @ 19:50
    reactie op (#3) mireille

hatshepsut1.jpgHatsjepsoet is inderdaad intrigerend. Mijn eerste artikel in deze club over een vrouwelijke farao was over Hatsjepsoet. Eigenlijk omdat ik haar niet kende. En ik begrijp waarom je er naar toe wilt, als je inderdaad al van in je jeugd in deze figuur interesse had. Ik heb dat ook, maar het betreft een totaal andere periode; namelijk Hildegarde van Bingen; Bingen staat op mijn lijstje om te bezoeken; doch slechts als ik alles heb gelezen en bestudeerd heb. Veel is er niet terug te vinden over haar, maar ik wil de sfeer en de lucht ter plaatste gaan opsnuiven. Een karaktervolle vrouw waar ik naar opkijk.

Ik kan begrijpen dat je Hatsjepoet volgt, eerder dan Cleopatra; ze heeft blijkbaar ook haar plaats dienen te veroveren tijdens haar tijd maar ook in de geschiedenis; haar naam werd immers door haar opvolger overal verwijderd. Ze had inderdaad in het begin een androgyn gedrag, maar dat is toch weggevallen, want de vele beeltenissen tonen een vrouw. Je kan niet alleen haar bouwwerken bezoeken, maar ook haar mummie. Als we de gekende Egyptische archeoloog en minister Zahi Awass mogen geloven, ligt haar mummie nu te bewonderen in het Egyptisch museum voor oudheid te Cairo.

• zondag 24 april 2011 @ 12:54
    reactie op (#2) Calamandja

dank je voor je welkom. Waarom Hatsjepsoet?

Als kind al was ik juist in haar zeer geinteresseerd waarom weet ik eigenlijk niet. Zij was de eerste vrouwelijke pharao en misschien juist daarom wel. Ook omdat ze zich liet afbeelden als een man en daarmee zich afscheidde van de andere vrouwelijke belangrijke personen. Sindsdien heb ik altijd mijn interesse in haar gehouden en probeer me dan ook altijd op de hoogte te houden omtrent haar en de periode natuurlijk ook. De bouwwerken die er zijn van haar en haar mannen en het is mijn wens om ooit na egypte te kunnen gaan en de  bouwwerken zelf in levende lijve te kunnen zien.

Waarom niet de andere twee is een goede vraag op de een of andere manier heb ik daar minder mee dan Hatsjepsoet. Maar merk wel om me heen dat de meeste juist zoveel weten over deze twee personen en niet over Hatsjepsoet misschien dat dat wel is wat me juist trekt aan haar en haar geschiedenis omdat daar nog steeds zo veel over te ontdekken is.

• zondag 24 april 2011 @ 00:59
    reactie op (#1) mireille

Hatshepsut.jpg

Geen vragen eerst, wel een welkom en ook dank om iets te laten horen.

Deze club bestaat al vele jaren dus hij zal wel boordevol informatie staan, en zeker over de vrouwelijke farao's zoals Hatsjepsoet er één was. Snuister maar lekker rond en als je zelf info hebt of je heb teen idee over een bepaald onderwerp, laat maar horen.

Het franse koningshuis valt buiten het bestek van deze club; en heb je een speciale reden voor je interesse in Hatsjepsoet? Waarom haar en niet Cleopatra of Nefertite?

• zaterdag 23 april 2011 @ 15:49

Ik zag jullie link bij nieuws van clubs en aangezien ik zeer geintresseerd ben in geschiedenis even komen kijken en wat ik zo in de snelheid zag want het is nogal wat informatie wat hier allemaal staat zeer interesant om verder te bekijken dus heb me aangemeld. Mijn interesse gaat voornamelijk uit na de geschiedenis van egypte de pharao's en vooral voor Hatsjapsoet en alles wat met de franse koningshuis te maken had/heeft.

Als er vragen zijn zou ik zeggen stel ze gerust.

Avast fijne paasdagen