1298 keer bekeken

Romeins Bergen op Zoom

• zondag 03 april 2011 @ 20:41
    reactie op (#5) Calamandja

Rond 1200 om precies te zijn!

• zaterdag 02 april 2011 @ 22:35
    reactie op (#4) bernard-de-clairvaux

Mooi makketje, Zutphen?

• zaterdag 02 april 2011 @ 20:33
    reactie op (#3) Calamandja

Dank, dank, maar zonder die geweldige podia van jou kan ik mijn ei ook nergens kwijt! Fik Meyer komt 20 april naar Zutphen. Vandaag heb ik de kaartjes gehaald. Het is toch wel leuk om te zien dat de Antieken de laatste jaren enorm populair zijn geworden. Mede dankzij Fik Meyer natuurlijk, maar ook in het buitenland heb je natuurlijk een aantal toppertjes. Grappig dat je het hebt over archeologen als goede geschiedschrijvers, want volgens mij wordt er vanuit historici wel eens meewarig gekeken naar hun wroetende collega's. Een boek dat conclusies uit schriftelijke bronnen en bodemvondsten combineert is natuurlijk ook het mooiste. De Zutphense stadsarcheoloog is ook zo'n geweldige verteller, die soms wel heel enthousiast zijn vak en stad promoot. Maarja, hij mag dan ook zijn schop in het mooiste stukje grond van NL steken....

1180_maquette.JPG

• zondag 27 maart 2011 @ 14:11
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Ja, de oudheid laat ons niet los, als je naar inzicht zoekt. Ik las deze morgen een interview met Fik Meyer in een oud tijdschrift. Wel een speciaal man. Ik bedoel daarmee, hij ligt voor mij wat in de lijn met die beroemde schol "Anales" (of iets in die aard) in Frankrijk, die het echte sociale leven tijdens de middeleeuwen hebben onderzocht. Een aantal zinnen die mij zijn bijgeblijven, hoe niettegenstaande de geleerde schriften die we kennen in die periode het wel geen leuke tijd was om in te leven, die openbare baden in Rome die zorgden voor een snelle doorgifte van ziekten, de problemen bij tandbederf en zo verder. En dan zijn passie voor het diepzeeduiken naar oude wrakken om daar de inhoud van die amforen te onderzoeken ("amforen waren de containers van de oudheid" - prachtig geformuleerd, zo begrijp je het meteen); met als inhoud, natuurlijk de wijn die naar het bierland Frankrijk werd geëxporteerd (ongelofelijk deze uitspraak), maar vooral visolie. Ik heb al direct een grote motivatie om enkele van zijn pocketjes te beschrijven. Ik stel me de vraag of geschiedschrijving door een intelligentie archeoloog niet de mees correcte is, en als hij of zij het dan nog ook eenvoudig kan uitleggen, dat is dan wel het summum voor mij (of mooi beschrijven zoals ene Georges Duby het deed).

Ik weet niet hoe jullie in Nederland tegenover hem staan. En heb jijzelf onlangs geen handtekening gaan opvissen bij hem ? (was er een spreekbeurt of iets dergelijks ?)

Groeten, en bedankt voor je interessante reisverslagen en je steeds boeiende input. Mag ook eens gezegd worden.

• zondag 27 maart 2011 @ 13:41

Komt in orde. Waarschijnlijk omdat de clubhome aan zijn max zit qua berichten, zal opkuisen en je bericht bovenaan plaatsen.

• zondag 27 maart 2011 @ 13:37

Ik heb een nieuwsberichtje getypt, maar krijg 'm niet geplaatst....