1232 keer bekeken

Provinciaal Gallo-romeins Museum Tongeren

• dinsdag 25 augustus 2009 @ 08:22
    #
    reactie op (#) olegario2000
    laat maar weten wat je ervan vond

• zondag 19 juli 2009 @ 08:31
    #
    reactie op (#) bernard-de-clairvaux
    en dat was ik al lang van plan
  • donderdag 16 juli 2009 @ 15:25
    #

Afgelopen dinsdag was het zover! In combinatie met een zakelijke afspraak, was de verleiding niet te weerstaan. Ik moest en zou 'aanleggen' bij het vernieuwde Galloromeins Museum in Tongeren.

http://www.gallo-romeinsmuseum.be/

Een jaar of 10 geleden was ik daar voor het eerst en gezien de vele succesvolle tentoonstellingen van de laatste jaren heeft men rigoreus geinvesteerd in het museum. En dat is te zien. Het gebouw is een architectonische verademing, die de stad echt op een hoger plan trekt. Dan moet men nog wel wat gaan doen aan de openbare ruimte rond het museum en de basiliek...maar het begin is er.

En dan naar binnen. Wat een ruimte en grandeur, ondanks het bewust toegepaste kale beton. De tentoonstelling begint met de prehistorie: Neanderthalers, rendierjagers en de eerste (bandkeramische) landbouwers. Schitterende replica's van dieren, mensen en objecten maken het verhaal levensecht en ontstijgen het niveau van saaie pijlpunten en dierenbotjes. In vergelijking met het Musee Prehistorique in Les Eyzies-Dordogne wint Tongeren op alle fronten. Vervolgens kom je via de kelten terecht bij de Romeinen, natuurlijk. Keurige presentatie van vondsten, maquettes, replica's. Korte teksten en voor de liefhebbers extra verdiepingsteksten. Geweldig aangepakt. De vele bezoekers liepen glundererd te genieten van het gebodene. Vanzelfsprekend bezocht ik daarna nog de basiliek , met haar schatkamer en de romaanse kloostergang. Hopelijk wordt daar ook snel in geinvesteerd, want ik heb begrepen dat het de bedoeling is dat je de basiliek ook ondergronds kunt bezoeken. Daar wordt je dan geconfronteerd met romeinse resten en het eerste kerkje wat daar heeft gestaan. Zogauw als ze dat voor elkaar hebben...

We hebben overnacht in het nieuwe Eburon-hotel. Ook een aanrader. Gezien het mooie weer bleven we lekker lang hangen op de grote markt. We hebben lekker gegeten bij Intermezzo. Samenvattend: allen spoorslags naar Tongeren!!!

Gewijzigd op 2009-08-25 08:22:52