1270 keer bekeken

Alexander de grote

• vrijdag 22 oktober 2010 @ 09:58

Op donderdag 21 oktober hebben mijn vrouw en ik eerst de tentoonstelling over Alexander de Grote in het Allard Pierson Museum bezocht, een heel duidelijke overzichtelijke tentoonstelling met een heel goede toelichting bij de diverse voorwerpen. Ook de tijdlijn met foto's en enkele voorwerpen in de gang van het museum maakte heel goed duidelijk wat een enorme onderneming de reis van Alexander geweest is. We woonden ook een lezing bij door de conservator van het museum, Mevr. Jurriaans. We gingen met een blij gemoet daarna naar de Hermitage. Mocht ik in het APM alles fotograferen, in de Hermitage was dat ten strengste verboden, mijn vraag van het waarom werd niet duidelijk beantwoord, jammer. De tentoonstelling in de Hermitage was in onze ogen stukken minder zowel in opzet als uitvoering. Dat er keuzes gemaakt moeten worden is ons duidelijk, maar hier had men veel meer van kunnen maken. Het vriendenblad van het APM geeft ook een heel goed beeld van Alexander in Egypte, de catalogus van de Hermitage heb ik nog niet gelezen, alleen doorgebladerd, foto's zijn heel goed tekst weet ik dus nog niet. Alles bij elkaar optellend hebben mijn vrouw en ik toch een positief beeld van Alexander in Amsterdam mee naar ons dorpje genomen.

• woensdag 20 oktober 2010 @ 00:33
    reactie op (#5) Pateras

Inderdaad, zoals op de clubhome aangegeven, beide tentoonstellingen samen zorgen voor een evenwicht. 

• dinsdag 19 oktober 2010 @ 18:48
    reactie op (#5) Pateras

Er is sprake van een AdG-virus! Veel plezier en doe gerust verslag van je bezoek!

• dinsdag 19 oktober 2010 @ 17:06
    reactie op (#4) bernard-de-clairvaux

Mijn vrouw en ik gaan a.s. donderdag naar de tentoonstelling over Alexander de Grote in de Herminage en in het Alard Pierson Museum. Samen geven deze twee tentoonstellingen een goed beeld van Alexander de Grote. Ik raad iedereen aan om beide tentoonstellingen op dezelfde dag te bezoeken om zo een heel aardig beeld van het doen en laten van deze figuur te krijgen.

• maandag 18 oktober 2010 @ 17:22
    reactie op (#3) Marjoke

Aan de ene kant is het natuurlijk fantastisch dat je uit de depots van het Hermitage mag lenen, maar je hebt gelijk: als je vervolgens geen toevoegingen elders vandaan haalt, kan het soms eenzijdig zijn. Overigens zijn de recensies over AdG lovend. Ik heb een tijdje geleden de catalogus gekocht van de Afghanistantentoonstelling in de Nieuwe Kerk. Die had ik achteraf wel moeten zien. Zeker vanwege de Griekse objecten en invloeden in Afghanistan. Toch een van de meest sensationele periodes in de oudheid. 200 jaar Griekse Koningen aan de voet van de Himalaya.

• maandag 18 oktober 2010 @ 12:59
    reactie op (#2) bernard-de-clairvaux

Het gebouw wordt al bijzonder gezien, al vond ik dat persoonlijk nog wel meevallen. Een oud pand met witte muren. Buiten is het wel mooi. Binnen is het efficiënt.

Ikzelf twijfel ook nog. Eerste reactie was dat ik zou gaan. Maar het zijn "alleen" items uit de Hermitage zelf. Het is geen overzichtstentoonstelling met spullen uit andere landen.

De eerste tentoonstelling in het pand was schitterend en echt iets voor mij. De hofcultuur van de tsaren.

Klik hier om naar de website te gaan
  • maandag 18 oktober 2010 @ 11:58
    reactie op (#1) Marjoke

Ik wil zeker een keer naar de Amsterdamse Hermitage! Het gebouw schijnt ook bijzonder te zijn. Nadeel is de drukte. Weet alleen niet of AdG mij voldoende boeit. Ik wacht liever een volgende expo af, die over moderne kunst gaat.

• maandag 18 oktober 2010 @ 07:57

In de Hermitage aan de Amstel is momenteel een tentoonstelling aan de gang over Alexander de grote. Hebben jullie nog plannen om daar naar toe te gaan?

Klik hier om naar de website te gaan