3447 keer bekeken

Archeologisch monument onder Domplein Utrecht

• dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:27
    reactie op (#11) Marjoke

Er was echt een brede internationale verontwaardiging over de wandaden in de Kongo, inclusief krantenartikelen, internationale conferenties en diplomatie. Je zou het een soort Amnesty Internatial avant-la-lettre kunnen noemen. Bijzonder voor die tijd, met als kanttekening dat voor veel verlichte mensen in die tijd koloniale exploitatie goed kon samengaan met de emancipatie van de oorspronkelijke bevolking....zonder bestuurlijke onafhankelijkheid dan.

• dinsdag 10 augustus 2010 @ 08:08
    reactie op (#10) Calamandja

De koning werd eigenlijk gedwongen om Kongo over te dragen, vanwege de enorme kritiek die er was losgebarsten over de wantoestanden, machtsmisbruik en zware schendingen van mensenrechten. Ik zit me te bedenken. Daar in die tijd alle westerse landen het met bovenstaande niet zo nauw namen in hun koloniën, moet het in Kongo wel heel erg zijn geweest.

Klik hier om naar de website te gaan
  • dinsdag 10 augustus 2010 @ 00:54
    reactie op (#9) bernard-de-clairvaux

Ik dacht dat die opvrolijking van Brussel diende om het Belgische parlement te overtuigen om Kongo over te nemen als kolonie van de vorst, want Congo Vrijstaat was privébezit van de Koning, daarna werd het Belgisch Kongo genoemd.
    Van Brussel werd een klein Parijs gemaakt, van Kongo een klein België, met o.a. kathedralen...
    Wat hij werkelijk in Kongo heeft uitgericht, heb ik nooit op school vernomen, slechts veel later, via "duidingsprogramma's" op TV.

Kisantu_kathedraal_2.JPG

• maandag 09 augustus 2010 @ 11:26
    reactie op (#8) Calamandja

Geweldig! Tijdens mijn bezoekje aan het Belvue-museum werd me ook al duidelijk dat over Leopold II weinig goeds te melden was...behalve dan dat hij half Brussel heeft verbouwd tot een mini-Parijs. Alles gefinancierd met de wandaden in de Kongo.

• zondag 08 augustus 2010 @ 22:51
    reactie op (#7) bernard-de-clairvaux

Ik vond volgende nostalgische propagandaprent (echt een schatje - maar geeft wel goed weer hoe ik het in mijn schooltijd kreeg voorgeschoteld): Kerk en Koning, hand in hand... (en thuis las ik Kuifje in Kongo, ze zagen er zo gelukkig uit...)

leopold-ii-propaganda-gr.jpg

• zondag 08 augustus 2010 @ 18:42
    reactie op (#6) Calamandja

Een erg visionaire man die Leopold....

nede008wito01ill68.gif

• zaterdag 07 augustus 2010 @ 17:45
    reactie op (#5) Marjoke

"Petit pays, petit gens, petits esprits" (Leopold II)
    (commentaar van Belgisch koning Leopold II op de onwillendheid van de parlementariërs betreffende kolonisatie...In het Engels is het nog duidelijker: small country, no vision!)

Gewijzigd op 2010-08-07 17:51:52
  • zaterdag 07 augustus 2010 @ 09:49
    reactie op (#4) bernard-de-clairvaux

Voor een deel ben ik het wel met je eens. In Nederland wordt je hoofd afgemaaid als je boven het maaiveld komt. Maar je opmerking over het minderheidskabinet deel ik echter niet.

Ieder zo zijn mening.

• zaterdag 07 augustus 2010 @ 08:48
    reactie op (#3) Marjoke

Punt is, dat in NL nooit eens iets met het 'grote gebaar' gebeurt. Iets visionairs, iets indrukwekkends. We nemen zelfs genoegen met een minderheidskabinet.

• zaterdag 07 augustus 2010 @ 07:20
    reactie op (#2) bernard-de-clairvaux

Klopt. Het enige is, de openingsdatum wrodt iedere keer maar uitgesteld. Ik hoop echt dat ze het eenkeer gaat lukken. Dan komen ook de resten van latere tijden beter zichtbaar, zoals de resten van de dom en andere middeleeuwse panden.