3268 keer bekeken

De Krim en de Zijderoute in Amsterdam

• maandag 10 maart 2014 @ 22:10
    reactie op (#7) Pateras
    Dank voor deze positieve recensie! Ik ga binnenkort ook beide expo's bekijken, maar ik vertel niet wanneer;-).... want dan gaat iedereen op die dag, vallen de treinen uit en breken de dijken door.
  • maandag 10 maart 2014 @ 09:04

Mijn vrouw en ik hebben afgelopen zaterdag in Amsterdam in de Hermitage de tentoonstelling 'de zijderoute' uitgebreid bekeken en daarna in het Alard Piersonmuseum 'de Krim'. Twee tentoonstellingen die in elkaars verlengde liggen. Beide tentoonstellingen zijn heel mooi opgebouwd en de verklarende teksten bij alles wat er te zien is zijn heel duidelijk. Natuurlijk de catalogus in APM aangeschaft (met boekenweekgeschenk, dus komende zondag gratis reizen).  Beide tentoonstellingen zijn een aanrader om een dag naar Amsterdam te gaan. Vanuit ons dorpje Heerjansdam zijn we tegenwoordig met NS-hispeed in een uur op Ams-centraal en beide musea zijn zowel te voet als met het opnbaar vervoer goed te bereiken.

handtekeningafbeelding
  • vrijdag 28 februari 2014 @ 12:40
    reactie op (#5) bernard-de-clairvaux

Inderdaad.99.gif

• donderdag 27 februari 2014 @ 18:35
    reactie op (#4) Marjoke
    Ik heb er alle begrip voor. Ze mazzelen dit jaar weer erg makkelijk naar het kampioenschap.
  • donderdag 27 februari 2014 @ 09:39
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

1 tip. Je hebt een site van de NS met daarop een treinplanner. Werkt altijd beter dan OV9292. Die laten je nog wel eens de helft van de route lopen, terwijl er ook bussen gaan. Maar het is inderdaad lastig om met de trein jullie regio uit te komen. Ook om er binnen te komen. 1 keer gedaan. Eerst naar Apeldoorn (uiteraard Paleis het Loo bezocht, toen waren alleen nog de stallen te bezichtigen) en daarna door naar Zutphen. Met een 1 sporig diezeltje. pffff. 111.gif En daarna weer terug. Maar ik heb toen wel de Librije gezien.

Verder, ik zie er altijd tegen op om naar Amsterdam te gaan. Of met welk vervoersmiddel dan ook. Het feit dat ik naar die stad moet 104.gif Of zal dat door mijn Rotterdamse roots komen? 113.gif

Gewijzigd op 2014-02-27 09:43:34
  • zaterdag 01 februari 2014 @ 17:04
    reactie op (#2) Pateras

Voor iemand die hooguit 1x per jaar het OV gebruikt, is een treinreis naar A'dam een hele opgaaf. Ik woon in Zutphen en moet dus naast de NS ook gebruik maken van Ariva, of hoe die regionale vervoerder ook mag heten.  Na 19h  rijdt dit boemeltje nog maar 1x per uur tussen Apeldoorn en Zutphen en dat kan betekenen dat de route via Utrecht-Arnhem sneller is, afhankelijk van het tijdstip. Dat moet je dan wel allemaal van tevoren uitzoeken. Bij mijn vorige reisje naar A'dam had de trein 10 minuten vertraging in Utrecht (de machinist was spoorloos). Daardoor miste ik ook de aansluiting in Arnhem. Toen ik mijn teleurstelling liet blijken aan een servicemedewerker sprak hij de legendarische woorden: "mijnheer, ik weet het. Wij hebben als medewerker een ns-jaarkaart, maar toch neem ik altijd de auto...". Vervolgens kreeg ik een capuccino aangeboden. Het is een hele mentale stap om 3 maanden later weer vrijwillig dit 'systeem' te betreden4.gif

• zaterdag 01 februari 2014 @ 08:30

Ik weet niet waar je vandaan moet komen. Ik woon in Heerjansdam en ga naar het station in Barendrecht. Ik ga dan naar station Blaak en stap daar over en ben in een uur op Centraal in Amsterdam, dan loop ik naar het APM. Een heerlijke reis. En ja de nieuwe tentoonstelling belooft heel wat, als je er dan toch bent loop dan ook even naar de bijzondere collecties, ook daar is heel wat moois te zien. Succes.

handtekeningafbeelding
  • vrijdag 31 januari 2014 @ 21:48

Hoewel ik een reis naar Amsterdam altijd als een martelgang ervaar, is er binnenkort toch weer een dringende reden voor een bezoek. Of beter: 2 redenen! Het Allard Pierson Museum vertoont vanaf 7 februari een tentoonstelling over de archeologie van de Krim. De informatie op de website is vooralsnog wat summier, maar een blik in de catalogus belooft veel. De Krim was eeuwenlang een culturele meltingpot en dat zal ongetwijfeld voor verrassingen zorgen. Hetzelfde geldt voor de tweede tentoonstelling: De Zijderoute, te zien in de Hermitage Amsterdam. Jaren geleden las ik het boek 'Barbaren langs de Zijderoute' over de avonturen van archeologen en spionnen tegen de achtergrond van de Russisch/Britse machtsstrijd in Centraal-Azië. De vondsten die men toendertijd deed en vervolgens 'meenam', zijn in diverse musea beland, waaronder het Hermitage in Sint Petersburg. De geheimzinnige sfeer van de Zijderoute is vanaf 1 maart te proeven in de Amsterdamse dependance. De tentoonstelling getuigt van een enorme diversiteit aan culturen en religies, die elkaar vaak in verdraagzaamheid versterkten, maar regelmatig ook elkaar meedogenloos naar het leven stonden. Het toeval wil dat een paar jaar geleden een vergelijkbare expo in Brussel te zien was in het kader van Europalia China. De betreffende catalogus ligt momenteel in de aanbieding en biedt een goede voorbereiding. De toenmalige presentatie hield echter letterlijk op bij de Chinese grens en de Amsterdamse expo zal meer gericht zijn op vondsten uit de voormalige Sovjetgebieden (maar ook uit China en Mongolië). Eigenlijk een ideaal deel 2 dus.

Er zit dus niets anders op; ik zal me door het openbaar vervoer moeten worstelen om me uiteindelijk te kunnen laven aan de kunst en geschiedenis van de Zwarte Zee en de Zijderoute. Dat wordt een legendarische expeditie!