3052 keer bekeken

Atlas van Nederland in het Holoceen

• woensdag 06 juli 2011 @ 13:09
    reactie op (#7) Marjoke
    ooooo maar het is wel waar van die banken haha
  • donderdag 23 juni 2011 @ 05:46
    reactie op (#8) Calamandja

95.gif Mocht jij op de banken zitten. Ik moest in de banken zitten. Al hadden wij geen banken meer, maar tafels en stoellen 36.gif

Gewijzigd op 2011-07-06 13:23:10
  • donderdag 23 juni 2011 @ 00:54
    reactie op (#7) Marjoke

IK zit nog dagelijks op een bank...95.gif

• woensdag 22 juni 2011 @ 15:02
    reactie op (#6) Freeza

In dit geval schreef ik het aan de clubbeheerder. Ik zou niet durven om een nieuwekomer gelijk uit te schelden. 97.gif

Gewijzigd op 2011-06-22 15:03:15
  • woensdag 22 juni 2011 @ 14:25
    reactie op (#5) Marjoke

haha ja echt wel hoor.

• dinsdag 21 juni 2011 @ 10:03
    reactie op (#3) Calamandja

Het is ook al weer zo lang geleden, dat je op school gezeten hebt 97.gif

• zaterdag 18 juni 2011 @ 21:08
    reactie op (#3) Calamandja

ow ja jemig dat heb ik allemaal op school geleerd. Herken de woorden wel maar zou niet meer psies weten hoe het in elkaar steekt.

• zaterdag 18 juni 2011 @ 13:48
    reactie op (#2) bernard-de-clairvaux

Het Holoceen...?? Wat moet ik mij hier bij voorstellen dacht ik zo. Gelukkig is er wikipedia; het is eenvoudig weg de opvolging van het Pleistoceen... (was dat vergeten...93.gif)

Het Holoceen, vroeger ook Alluvium genoemd, is het geologische tijdvak van 11.700 jaar geleden tot nu. Het Holoceen volgt op het Pleistoceen, waarmee het samen het Kwartair vormt. Het woord Holoceen stamt uit het Grieksholos betekent "compleet" en ceno betekent "nieuw". De ondergrens van het Holoceen wordt gedefinieerd door de GSSP in de NorthGRIP-ijskern, afkomstig van Groenland. De overgang van Jonge Dryasnaar Holoceen is in deze kern duidelijk waar te nemen en is gedateerd op 11.650 ± 99 BP.[1]

Het Holoceen is een relatief warme periode of interglaciaal, vergeleken met de voorgaande koude periode aan het einde van het Pleistoceen. Deze koude periode heet Weichselien en vormde een glaciaal.

Tijdens het Holoceen is het Nederlandse en Vlaamse landschap in grote mate gevormd. De Noordzee ontstond, daarbij vormde de kuststrook met haar duinen, de moerassige veengebieden van Holland en het zeekleilandschap van Noord-Nederland.

• zaterdag 18 juni 2011 @ 10:07
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Gisteren naar het symposium geweest over de Atlas van het Holoceen. Locatie was het schitterende pand van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Als cultuurconsument kom je deze club regelmatig tegen, zelfs als je het niet door hebt. Het loont de moeite hun website te checken en ze geven ook een kwartaalmagazine uit, waar je een gratis abonnement op kan nemen.

RdCE%2028.jpg

Enfin, het symposium bleek een onderdompeling in een soort parallel universum van paleo-geologen en historisch geografen. Het ging vooral over de meetkundige processen die aan de Atlas vooraf gingen en de vele onzekerheden die daarbij bestaan. Pas toen er archeologen aan het woord kwamen, werd het minder abstract. Dan blijkt dat de samenwerking tussen 'bodemkenners' en 'bodemwroeters' nog veel moois op kan leveren. Het boek zelf is overigens wel erg leesbaar, met natuurlijk veel kaarten en foto's. Het was een leerzame middag, maar wel op het randje van het begrijpbare....

Gewijzigd op 2011-06-18 13:44:06
  • vrijdag 17 juni 2011 @ 11:02
    1001004010934941.jpg

Tja, hoe saaier kun je een boektitel maken.... Het onderwerp is des te interessanter: Hoe ontwikkelde het Nederlandse landschap zich in de laatste 10.000 jaar en welke rol speelde de mens daarbij. Een mooie combinatie van landschap en archeologie dus. Vanmiddag vindt een symposium plaats over dit onderwerp bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en daar ga ik maar eens heen! Ik houd jullie op de hoogte...

http://www.uitgeverijprometheus.nl/index.php?option=com_pac&view=boek_detail&isbn=9789035136397